СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Образованието на български език и литература в средното училище, Магистър

ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Методически подходи към поетиката на Димчо Дебелянов в обучението по литература в XI клас

НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): доц. д-р Соня Райчева, Катедра „Българска литература и теория на литературата“

ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2019 г. 

АНОТАЦИЯ

  • Език на текста: Български.
  • Композиционна структура: Дипломната работа се състои от уводна част, три основни глави, четвърта глава (изводи, обобщения, диаграми и библиография) и приложение. Общият обем на работата е 148 страници.
  • Поле / сфера на изследване: Методика на обучението по литература, литература за 11 клас, творчеството на Димчо Дебелянов.
  • Обект на изследване: Поетическият свят на Димчо Дебелянов и неговият исторически контекст – методологическите предизвикателства пред учителя по литература 
  • Предмет на изследване: Особеностите на символизма, творчеството на Димчо Дебелянов и включването му в учебната програма по литература за 11 клас, приложимостта на нови методически подходи
  • Цели и задачи: Да се оформи методическа концепция на базата на проучената научна информация по поставения проблем; в преподаването на бъдат включени интерактивни методи, предизвикващи творческо мислене и споделяне на лична позиция от страна на учениците по поставения проблем
  • Използвани методи и похвати: Преглед и анализ на теоретичните аспекти, свързани с поставения проблем, концепция за изграждане на съответните литературни и социокултурни компетентности, разработка на въпросник, представяне на документален филм за живота и творчеството на Димчо Дебелянов, анализ на получената информация от наблюденията на учителя и от направени анкети сред учениците.  
  • Основни изводи / резултати: Настоящата дипломна работа представя няколко методически аспекта относно изучаването на символизма като литературно направление. В по-частните му проявления в български контекст е разгледано в детайли творчеството на Димчо Дебелянов. Тези методологически аспекти засягат следните предложени възможности: представяне на авторски документален филм върху живота и творчеството на поета; съсредоточаване на изследователското внимание върху образи и символи в поезията на Димчо Дебелянов; вглеждане в детайлната разработка върху отсъстващото време в сонета “Пловдив”, анализационни територии, засягащи убежището на душата в “Спи градът” и съновидението в света затвор в “Помниш ли, помниш ли…”. Изследвани са по този начин и резултатите от възможните паралели между творчество и поднесена чрез документарен филм биография. Предложенията за конкретни творчески задачи и подходи биха засилили интереса на учениците и биха стимулирали ефективността на учебния процес по литература – предположение, което намира своето основание в конкретиката на резултатите от приложените методически подходи към поетиката на Димчо Дебелянов. Видими са в приложените диаграми и приложения в края на дипломната работа.
 

Tags: , , ,