СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Български език и италиански език, Бакалавър
ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Методи на обучение в българските училища в чужбина. Изследване – българско неделно училище „Асен и Илия Пейкови“ – Рим
НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): доц. д-р Соня Райчева, Катедра „Българска литература и теория на литературата“
ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2017 г.
АНОТАЦИЯ
- Език на текста: Български.
- Композиционна структура: Дипломната работа съдържа увод, две основни глави и трета глава (изводи и заключения), също така има библиография по проблематиката и приложения. Обемът на целия текст е 74 страници.
- Поле / сфера на изследване: Методите на преподаване на български език и литература в неделните училища в Италия, анализ на учебниците по български език и литература в италианските български училища.
- Обект на изследване: Състоянието на обучението по български език и литература в българското училище в Рим.
- Предмет на изследване: Проследяване на проблемите, които срещат ръководствата на българските училища в чужбина; представяне и анализ на целите и методите на обучение по българска литература и български език в училищата ни зад граница.
- Цели и задачи: Да се наблюдава обучението на деца в чужбина, някои от които не знаят български език; да се систематизират резултатите от тези наблюдения над практиката на българските учители в Италия.
- Използвани методи и похвати: анализ на наличните адаптирани за обучение в чужбина учебници по български език и литература; провеждане на практически занятия с ученици от 5 до 7 клас в българското неделно училище в Рим; разработка на примерна учебна програма по литература за 9 клас, представена в приложения в края на дипломната работа, осъществени анкети сред учениците от неделното училище в Рим.
- Основни изводи / резултати: Проведените практически занимания и разработката на конкретни урочни единици по български език и литература в неделното българско училище в Рим (за ученици от 5-7 клас) показват реални резултати и водят до оформянето на ясни изводи от тази осъществена педагогическа практика от страна на дипломанта. Става ясно от заключението, че обучението в българските училища в чужбина е един доста сложен процес, който, за да функционира добре, всеки участник в него трябва да изпълнява отговорно и качествено своята мисия. В дипломната работа тези участници са не само определени, но е прецизирана и тяхната роля и задачи в решаването на конкретните проблеми пред обучението в чужбина. Това са учителите, родителите и Министерството на образованието, които имат своята значима роля за реалните резултати от процеса на обучение по български език и литература сред деца на българи, живеещи извън страната.
Tags: български неделни училища в Италия, гр. Рим, методи на обучение, методика на обучението по български език и литература