СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Български език и италиански език, Бакалавър
ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Урокът спектакъл – преподаване на литература под формата на драматизация
НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): доц. д-р Соня Райчева, Катедра „Българска литература и теория на литературата“
ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2017 г.
АНОТАЦИЯ
- Език на текста: Български.
- Композиционна структура: Дипломната работа се състои от увод, три основни глави, четвърта глава, която представлява изводи и заключение, библиография и приложения. Пълният обем на текста е 71 страници.
- Поле / сфера на изследване: Методическите предизвикателства пред учителя по литература, когато преподава история на драмата и театъра; възможни приложения на добрия педагогически опит и на иновативни методи в областта на това тематично поле.
- Обект на изследване: Спецификите при преподаването на драматически текстове от различни епохи в различните класове в българското училище; специфики на възрастовите особености (на 16-18 годишните ученици) за възприемане и усвояване посланията на канонични драматургични произведения.
- Предмет на изследване: Изучаваните в програмите на българското училище представителни текстове на драми от Античността, през Класицизма и Просвещението до българската възрожденска драма.
- Цели и задачи: Целта на дипломната работа е да се предложат методически варианти на усвояването на учебното съдържание по литература (по-конкретно на текстове на драми) чрез иновативни методи като игра, драматизация, участия на учениците в извънкласни форми на обучение, кръжоци и др. Задачите са свързани с конкретните разработки на уроци спектакли по произведения, изучавани в училище (антична трагедия, драма от Шекспир и от Молиер, възрожденска драма). Преподаването да се реализира чрез театрална възстановка, в която основно участие да вземат учениците.
- Използвани методи и похвати: споделяне на педагогически опит от реализация на уроци спектакли в различни класове и с различни методически цели; разработка на примерен урок спектакъл; осъществяване на анкета с ученици от 8 клас с цел проучване на тяхната обща литературна опитност и култура; споделяне на придобития опит с други колеги от курса на дипломанта.
- Основни изводи / резултати: Дипломната работа обхваща наблюдения над драматични произведения от зората на античната драма до епохата на Българското възраждане; включва споделен опит и разработки на уроци по проблеми, свързани с драматически текстове, изучавани в училище; предлага варианти на урочни драматизации по различни от драматичните текстове (сценична вариация по популярна песен с актуални социално-политически послания; сценична вариация по романа на В. Юго “Парижката Света Богородица”). Резултатите могат да бъдат обобщени според дипломанта така: урокът спектакъл е ефективен методически похват, който може да вълнува подрастващите и да ги мотивира за запознаване с конкретния художествен текст, да предизвиква интерес към творчеството на даден автор и да подпомага разбирането и анализа на литературната творба.
Tags: драма и театър, история на литературата, методика на обучението по литература, урок спектакъл