СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Методика на обучението по български език и литература, Магистър
ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Категорията определеност-неопределеност в съвременния български и английски език и преподаването ѝ в часовете по български език и по английски език като чужд
НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): доц. д-р Красимира Чакърова, Катедра „Български език“
ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2020 г.
АНОТАЦИЯ
- Език на текста: Български.
- Композиционна структура: 170 стр. , от които 71 стр. основен текст; Увод, Три глави, Заключение, Литература, Приложения (Учебни програми по български език и английски език; Контролни върху членуването на съществителните име в българския и английския език; План-конспекти на уроци по български език и др.).
- Поле / сфера на изследване: Морфология – Категорията определеност – неопределеност в съвременния български и английски език.
- Обект на изследване: Категорията определеност – неопределеност в съвременния български и английски език, като се акцентира върху методическите стратегии за преподаване на категорията.
- Предмет на изследване: Преподаването на категорията определеност – неопределеност в българския и английския език в начален и прогимназиален етап.
- Цели и задачи: Да се проучат същността и особеностите на детерминацията; Да се обърне внимание върху основните прояви на асиметрия при изследваната категория в двата езика; Да се предложат нови методически подходи при преподаването на категорията определеност – неопределеност; Да се направи критичен преглед на съдържанието на учебните програми по български език и по английски език като чужд в начален и прогимназиален етап, като се обърне специално внимание на изследваната категория.
- Използвани методи и похвати: Дескриптивен и съпоставителен метод.
- Основни изводи / резултати: Категорията определеност – неопределеност е граматична иновация в съвременния български език и няма аналози в останалите славянски езици. Все още остават редица неизяснени теоретични въпроси – напр. дали членуването се подчинява на морфологичния, или фонетичния принцип. При структурирането на учебното съдържание по морфология се забелязва асиметрия по отношение на въвеждането на новите понятия. Учениците срещат трудности при овладяването на категорията определеност – неопределеност и в двата езика.
Tags: английски език, български език, методика, морфология, определеност - неопределеност