СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Учител по български език и литература, Магистър

ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Литературни и социокултурни компетентности при изучаване на романа „Тютюн“

НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): гл. ас. д-р Екатерина Петкова, Катедра „Българска литература и теория на литературата“

ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2016 г.

АНОТАЦИЯ 

  • Език на текста: Български.
  • Композиционна структура: Дипломната работа съдържа: увод, три глави, заключение, приложение и библиография по темата. Общият ѝ  обем е 105 страници. 
  • Поле / сфера на изследване: Методика на обучението по литература, литературни и социокултурни компетентности.
  • Обект на изследване: Романът на Димитър Димов “Тютюн” и неговото методологическо концептуализиране с оглед на включването му в програмата по литература за XII клас.
  • Предмет на изследване: Съвременните методически постановки във връзка с литературни и социокултурни компетентности, визирани в държавните образователни  изисквания и учебната програма по литература за  XII клас
  • Цели и задачи: Дипломната работа има за цел да представи методи, подходи и форми в работата на учителя по литература за реализиране на определени литературни и социокултурни компетентности.
  • Използвани методи и похвати: в първата глава на дипломната работа са направени коментари на компетентностите, предложени в ДОИ, във втората е проследен литературно-историческият контекст на рецепцията на романа “Тютюн”, третата глава има приложно-практически характер, предлагащ разработки на уроци по литература върху романа “Тютюн” (също и съпоставки с други класически произведения, изучавани в XI клас), добавени са и варианти на тестове по темата.
  • Основни изводи / резултати: Дипломната работа предлага както проследяване на литературно-историческата процесуалност, така и прилагането на съпоставителния подход при дефиниране на спецификите на литературните и социокултурните компетентности в обучението по литература. Разработените планове на уроци по литература онагледяват как съвременният учител, съвместявайки канонично традиционното като смисъл и значение на класическите литературни текстове (“Тютюн”, “Гераците”, “Бай Ганьо”) с новите прочити и актуални интерпретации на художествения текст, прилага иновативни методически подходи и решения. Като резултат се постига познавателното и изследавателско любопитство на ученика.
 

Tags: , , ,