СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Методика на обучението по български език и литература, Магистър

ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Преподаването на префиксалната деривация в часовете по български език (прогимназиален и гимназиален етап)

НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): доц. д-р Красимира Чакърова, Катедра „Български език“

ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2018 г. 

АНОТАЦИЯ 

  • Език на текста: Български.
  • Композиционна структура: 140 стр., от които Увод, Две глави, Заключение, Литература и Приложения (1. Паралелно сравнение на уроците по български език в прогимназиален и гимназиален етап в учебниците на изд. “Булвест 2000” и “Просвета”; 2. Тестове за работа в клас и самоподготовка; 3. Ученически писмени работи  – тест № 1).
  • Поле / сфера на изследване: Морфология и методика на преподаване на префиксалната деривация.
  • Обект на изследване: Представките, застъпени в преподаването по български език в прогимназиален и гимназиален етап в училищата в България. 
  • Предмет на изследване: Наблюдения върху префиксацията и полипрефиксацията и преподаването им в обучението по български език.
  • Цели и задачи: Представяне на системата на представките в съвременния български език. Уточняване на функциите на представките – деривационна и аспектуална. Обзор на учебния материал по български език от 1. до 12. клас. Изготвяне на система от упражнения, които биха могли да се използват за подобряване на езиковата култура на учениците.
  • Използвани методи и похвати: Методите, които са използвани за съставянето на дипломната работа, са: дескриптивен, съпоставителен, експериментален и статистически.
  • Основни изводи / резултати: Представяне на префиксалната система в съвременния български език, систематизирайки я по състав и произход. В прогимназиалния и гимназиалния етап темата за представките в учебниците по български език е залегнала в 3, 4, 5, 7 и 8 клас, а за вида на глагола се появява в 7 и 8. клас.Изготвени са тестове, които да подпомогнат усвояването на префиксите.
 

Tags: , , ,