СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Актуална българистика, Магистър
ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Социолингвистичен анализ на речта на ученици билингви от с. Мулдава
НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): проф. д-р Красимира Алексова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“
ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2019 г.
АНОТАЦИЯ
- Език на текста: Български.
- Композиционна структура: 106 стр., от които Увод, Три глави, Заключение и Библиография.
- Поле / сфера на изследване: Социолингвистика.
- Обект на изследване: Писмената българска реч на учениците билингви от прогимназиален етап на обучението, които живеят в с. Мулдава, общ. Асеновград.
- Предмет на изследване: Влиянието на социално-демографските фактори върху писмената реч на ученици билингви от с. Мулдава.
- Цели и задачи: 1. Да се анализира социално-демографската ситуация на с. Мулдава; 2. Да се покажат кои са социално-демографските фактори, които оказват влияние върху речта на ученици от турски произход; 3. Да се анализират грешките в писмената българска реч на учениците, на които майчиният им език е различен от българския; 4. Да се представят грешките, които са с най-голяма честота в речта на билингвите на фонетично, лексикално, морфологично и синтактично равнище; 5. Да се представи влиянието на майчиния език върху писмените работи на учениците. Основните задачи са: теоретично представяне на основните понятия; анализиране на писмените работи; да се проучи отношението на родителите към образованието; да се представят допуснатите грешки; анализиране на социално-демографските фактори, които оказват влияние върху грешките в българската писмена реч.
- Използвани методи и похвати: Социолингвистичен анализ; анкетен метод; лингвистичен анализ.
- Основни изводи / резултати: В писмените текстове на учениците от турски произход се срещат множество грешки при употребата на предлози. 72 % са заменили предлог у с в, 56 % са заменили предлога на с предлога с. Изследваните ученици изпитват трудности при употребата на местоимения; около 60 % от учениците не умеят да редактират текст, като допускат правописни фонетични и морфологични грешки. Билингвизмът при изследваните ученици от турския етнос е недостатък по отношение на овладяването на българския език и неговите норми.
Tags: анализ на речта, билингвизъм, с. Мулдава, социолингвистика