СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Актуална българистика, Магистър

ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Социолингвистичен анализ на речта на ученици билингви от град Пловдив

НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): проф. д-р Красимира Алексова, Софийски университет „Св. Климент Охридски“

ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2019 г.

АНОТАЦИЯ 

  • Език на текста: Български.
  • Композиционна структура: 98 стр., от които Увод, Две глави, Заключение, Цитирана литература и Приложение (Части от записи към Влияние на билингвизма върху устната реч на учениците билингви).
  • Поле / сфера на изследване: Социолингвистика.
  • Обект на изследване: Писмената и устната българска реч на шестокласници от турски произход, живеещи в кв. “Аджисан махала”, гр. Пловдив.
  • Предмет на изследване: Влиянието на значими социално-демографски фактори върху българската писмена и устна реч на учениците билингви.
  • Цели и задачи: Като основни цели са обособени: 1. Да се анализира билингвалната среда на учениците от турския етнос в Пловдив; 2. Да се представят най-често срещаните грешки на всички нива: фонетично, морфологично, синтактично и лексикално; 3. Да се анализират комуникативно-речевите възможности на учениците билингви и да се представят социално-демографските фактори, които влияят върху развитието на българската им реч; 4. Да се даде ясна представа за степента на владеене на българския език на учениците билингви от изследвания шести клас според грешките, допускани в писмените работи, както и според грешките в речта им; 5. Да се намери зависимостта между грешките, които учениците билингви допускат, и тяхната социална среда. А сред основните задачи се открояват: Да се проследят грешките – правописни, морфологични, синтактични и лексикални, които допускат учениците от турски произход в шести клас, живеещи в “Аджисан махала”, гр. Пловдив. Да се анализират писмените работи на учениците – контролни, диктовки и тестове, както и направените записи.
  • Използвани методи и похвати: Дескриптивен метод; метод на анализ на грешките от лингвистична гледна точка; статистическа обработка на резултатите от диктовка; анкетен метод.
  • Основни изводи / резултати: Изследваните билингви допускат неправилни местоименни замени на пълни вместо кратки форми; наблюдава се липса на единство в използваните глаголни времена, както и неправилна употреба на представки с глаголи; неправилна замяна на а/ъ в думите, обеззвучаване на звучни съгласни, грешки при изписване на думи с я, ю, щ, й, йо, ьо. С голяма устойчивост са и грешките при членуването, словоредното оформяне на изречението и др
 

Tags: , , , ,