СПЕЦИАЛНОСТ, ОКС: Актуална българистика, Магистър
ТЕМА НА ДИПЛОМНАТА РАБОТА: Стратегия на озаглавяването в съвременните български печатни медии (наблюдения върху в. “24 часа”, в. “Марица”, в. “Уикенд”)
НАУЧЕН РЪКОВОДИТЕЛ, ЗВЕНО (ИНСТИТУЦИЯ ЗА ВЪНШНИ): доц. д-р Красимира Чакърова, Катедра „Български език“
ГОДИНА НА ЗАЩИТА: 2016 г.
АНОТАЦИЯ
- Език на текста: Български.
- Композиционна структура: 65 стр., от които Увод, Две глави, Заключение, Библиография и Приложения (1. Начални страници на броеве от в. “24 часа”, в. “Марица” и в. “Уикенд”; 2. Анкетна карта).
- Поле / сфера на изследване: Съвременните български печатни медии
- Обект на изследване: Езикът на вестниците – специфични стратегии на озаглавяване.
- Предмет на изследване: Стратегия на озаглавяване на в. “24 часа”, в. “Марица” и в. “Уикенд”.
- Цели и задачи: Формулирани са три цели: 1. Анализиране на съвременните тенденции в развитието на българския вестникарски език.; 2. Представяне на езиковите особености на заглавията в някои от най-популярните български печатни издания – в. “24 часа”, в. “Марица” и в. “Уикенд”.’ 3, Отбелязване на приноса на всеки един от посочените вестници в изграждането на съвременния облик на вестникарските заглавия.
- Използвани методи и похвати: Дескриптивен метод (чрез него се описва състоянието на медийния език и заглавията), сравнителен метод (при съпоставката на езиково-стилистичните особености, регистрирани във в. “24 часа”, в. “Марица” и в. “Уикенд”.) и статистически метод (чрез него са обработени резултатите на от анкетата със сто произволно избрани респонденти).
- Основни изводи / резултати: Заглавията, с които се отличават вестниците “24 часа”, “Марица” и “Уикенд”, съдържат показатели като информативност, краткост в изказа и атрактивност. За съвременните заглавия е характерно “колажиране” на езика – смесване на стилови регистри, употреба на каламбури и пр. Отличителна черта на съвременните заглавия е тяхната лапидарност и др.
Tags: графично оформление, лексикални, морфологични, печатни медии, синтактични особености, стратегии на озаглавяване